Vaellus erämaassa osa 1, Hannu Saastamoinen

Evankelistakurssi erämaassa, kesto 40 vuotta

Luukas 24 kertoo meille ajasta, jolloin Jeesus on ylösnoussut ja ilmestyy kahdelle Emmauksentien matkaajalle. He kävivät keskenään läpi Pääsiäistapahtumia.

Luuk. 24:15 ”Ja heidän keskustellessaan ja tutkistellessaan tapahtui, että Jeesus itse lähestyi heitä ja kulki heidän kanssaan”.

Kun alamme tutkia kirjoituksia, niin Jeesus itse lähestyy meitä ja avaa meidän sydämemme ymmärtämään, mitä kirjoitukset puhuvat meille hänestä ja kaikesta mikä seuraa hänen mukanaan. Niin voimme ottaa saman metodin käyttöön, mitä Jeesus itse käytti Emmauksentiellä, todettuaan

Luuk. 24:25 ”Oi, te ymmärtämättömät ja hitaat sydämeltä uskomaan kaikkea sitä, mitä profeetat ovat puhuneet!”

Luuk. 24:26 ”Eikö Kristuksen pitänyt tätä kärsimän ja sitten menemän kirkkauteensa?

Luuk. 24:27 ”Ja hän alkoi Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu.”

Palatkaamme Jeesuksen antaman mallin mukaan ajassa taaksepäin, alkaen Mooseksesta.

Tervetuloa mukaan! Uusi otsikko ja uusi kurssille.

Evankelistakurssi erämaassa, kesto 40 vuotta, vanhasukupolvi.

Jumalalla on oma kurssisuunnitelma, jonka kautta hän kouluttaa valittujaan. Missään muussa kurssimuodossa ei ole sitä syvyyttä minkä erämaakoulu tuottaa kurssitettavassa. Erämaan ahjossa, alkuajan aseet, lapio ja kuokka, taotaan Hengen miekaksi. Huomasitko ison H-kirjaimen! Miekka on Jumalan sana, mitä Pyhä Henki toteuttaa ja käyttää kauttamme ja se tulee eläväksi, voimalliseksi ja teräväksi. Miekka täytyy tietysti ensin takoa, sitä ei voi teroittaa teräväksi ennen kun se taotaan. Metalli on rauta, josta miekka tehdään. Jos halutaan saada miekkaan terävä terä, joudutaan rautaa pasuttamaan ahjossa. Eli siihen lietsotaan palkeilla happea, jolloin rikkiä ja muita epäpuhtauksia palaa ja samalla hiiltä kuonuttuu raudan sekaan. Rautaa taotaan ja käännetään, näin hiilikuonaa saadaan raudan sekaan ja se muuttuu teräkseksi. Vasta sitä voidaan karkaista vedessä. Niin joku sanoi viisasta todettuaan: ”Teräs on rautaa, mutta rauta ei ole terästä”. Vasta teräksestä saadaan terävä miekka.

Efesolaiskirjeen luvussa 6:17, ” ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.” Pyhän Hengen täytyy ”pasuttaa” kurssitettava erämaassa, missä huono kuona Pyhän Hengen vaikutuksesta hävitetään ja haudataan.  Rauta edustaa meidän OMAA tahtoa. On sanonta, ”saranoillaan se ovikin kääntyy”. Jeesus ei tule sorkkaraudan kanssa, vaan hän kysyy: ”Mitä sinä tahdot, että minä sinulle tekisin?”

Mistähän nämä vanhan kansan viisaudet ovat lähtöisin, kai koetelluista ja koetuista asioista. Tässäkin sanonnassa on hengellistä tietoa. Tahtomme on sarana. Jos tahdomme tulla Jeesus -ovesta sisälle, meidän on avattava rautasaranamme, tahtomme, siis sanottava hänelle tahdon.

Eräässä maailman laulussa sanotaan: ”Vain harvat meistä on rautaa niin moni taipua saa jne.

Usein ihmisen oma tahto on suurin este pelastumiselle. Oma tahto on myös pelastuksen jälkeen suurin este uskossa kasvulle ja Jumalan suunnitelmalle. Koska Jumalan suunnitelma vie meidät erämaahan, missä sana tulee lihaksi ja asuu meissä? Näin pitäisi ainakin olla.

Mat 3:13-17. Kun Jeesus oli ottanut kasteen Johannekselta Jordanilla. Mikä tarkoittaa -putoava laskeutuva- laskeutui Pyhä Henki kyyhkysen muodossa hänen päälleen ja katso, taivaasta kuului ääni, joka sano: ”Tämä on minun rakas Poikani, JOHON olen MIELISTYNYT”.

Mitä tapahtui tämän jälkeen? Se selviää seuraavassa luvussa, 4:1 ”Sitten Henki vei Jeesuksen ylös erämaahan Perkeleen kiusattavaksi.”

Siksi ilmoittautujia kurssille on vähän. Koska Jumala odottaa, että me olemme halukkaita omasta tahdostamme vaeltamaan opetuslapseudessa. Vastakkaisella puolella käytävää on pitkä jono toimiston ovella, jossa stipendejä ja pikasiunauksia jaetaan kätten päälle panemisen kautta niitä haluaville. Jumala sanoi 2 Mos 25:2 ”Sano Israelilaisille, että he kokoavat anteja minulle; jokaiselta, jonka sydän on siihen altis, ottakaa vastaan anti minulle.”

Ihminen on tehty maan tomusta ja Vanha Aadam edustaa kirjoituksissa tomuihmistä, ensimmäistä sielullista ihmistä.

1 Kor. 15:45 ”Niin on myös kirjoitettu: Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu; viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä Henki.”

46 ”Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä.”

47 ”Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.”

Palatkaamme kurssille erämaahan, jotta saisimme lisää ymmärrystä. Erämaa on kurssimuoto, jonka kautta Jumala on kurssittanut kaikki miehensä ja naisensa, joita hän on voinut käyttää voimallisesti asioidensa tekemisessä. Katsokaamme Jeesuksen lisäksi esim. Johannes Kastajaa, Luuk. 1:80 ”Lapsi kasvoi ja vahvistui hengessä. Hän oli erämaassa siihen päivään asti, kunnes hän oli astuva Israelin eteen.” Muistamme tuon erämaan tuulissa kasvaneen profeetan, jonka ulkoasukin herätti mielenkiintoa kamelinkarvapuku nahkavöineen. Ruokavaliokin oli äkkinäiselle hieman outo. Hän söi heinäsirkkoja ja metsän hunajaa.

Mutta ennen, kun pääsemme täyteen vauhtiin kurssillamme, meidän on mentävä vielä aikaan, mikä oli ennen erämaata, nimittäin Egyptiin.

Oleellinen osa Jumalan suunnitelmaa elämässämme alkaa jo Egyptissä. Egypti on kuvakieltä, se on yhtä kuin maailma. Egypti on muutakin kuin maantieteellinen valtio, se on myös hengellinen olotila.  Mistä ja missä Jumala kutsuu esiin Poikansa ja hänessä poikansa ja tyttärensä. Hengellisen olotilan Egypti ei ole sidottu aikaan eikä paikkaan. Jumala voi asettaa ihmisen hengelliseen Egyptiin missä aikakaudessa tai paikassa tahansa. Voimme kutsua tätä myös ETSIKKOAJAKSI, mistä Job 33:10-29, jae 29-30 ”Katso kaiken tämän tekee Jumala tekee kahdesti ja kolmestikin ihmiselle, palauttaaksensa hänen sielunsa HAUDASTA (kuolemasta) ja antaakseen elämän valkeuden hänelle loistaa” Saman paikan hieman eri muodossa löydämme profeetoista, Jesaja 9:1 ”Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren valkeuden; jotka asuvat kuoleman varjon maassa, niille loistaa valkeus.” Ja Erämaan koetuksen jälkeen, kun Jeesus aloittaa varsinaisen toiminnan Mat 4:13-15, jae 16 ”kansa, joka pimeydessä istui, näki suuren valkeuden, ja jotka istuivat kuoleman maassa ja varjossa, niille koitti valkeus.”

Lue kotiläksynä Job 33:1-29. Tässä Jobin luvussa on paljon asiaa, mitä tulemme käsittelemään, kun tutkimme Israelin oloa ja lähtöä Egyptistä ja vaellusta leiripaikasta toiseen aina luvattuun maahan asti, jos Herra suo.